חזרה לעמוד מאמרים >

מוצר מובנה - מוצר ההשקעה שהפך לפופולרי בקרב המשקיעים המתוחכמים

מאת: עידן סימן טוב, אינטראקטיב ישראל

שנת 2024 נפתחה עם לא מעט סיכונים לשווקים לקראת המשך השנה, כמו האינפלציה הגבוהה בארה"ב, שנת הבחירות האמריקאית והריבית הגבוהה שממשיכה להקשות על ציבור נוטלי המשכנתאות ועל החברות.

גם בישראל ישנם לא מעט סיכונים לשווקים עקב המלחמה והשלכותיה, והשפעות צפויות על הכלכלה בעקבות העליה בגרעון.

בתוך כל אי-הוודאות הזאת ישנו מוצר מתוחכם שבא לענות על כך, וזהו המוצר המובנה.

מוצר מובנה הפך למכשיר השקעה פופולרי מאוד בשנים האחרונות, ומאפשר למשקיעים להיחשף להשקעות ולשוק ההון באופן שבו כל התנאים ידועים מראש, ובמקביל מאפשר להם ליצור לעצמם גם הגנה מסוימת על ההשקעה, מה שהופך לאטרקטיבי במשוואת הסיכון-סיכוי. ריכזנו עבורכם שאלות ותשובות נבחרות בנושא המוצר המובנה:

מי מנפיק את המוצר המובנה?

מוצר מובנה הינו נכס פיננסי המונפק לרוב ע"י תאגידים בנקאיים ומפוקחים, בין הגופים המנפיקים מוצרים מובנים בעולם ניתן למנות את גולדמן זאקס, סיטי בנק, UBS, BNP, מרגן סטנלי ועוד.

למוצר מובנה ישנו סיכון מנפיק, מצב בו הגוף שהנפיק את המוצר המובנה לא יעמוד בהתחייבותו כלפי המשקיעים ולכן ישנה חשיבות רבה בהשקעה דרך מנפיקים בדירוגים גבוהים.

מה מאפייני המוצר?

למוצר מובנה יש מאפיינים שונים וניתן להתאים ולבחור לכל מוצר את משך ההשקעה, בסיס הצמדת המטבע, הריבית שיקבל המשקיע, תדירות חלוקת הקופונים ורמות הסיכון. אחד היתרונות המרכזיים של מוצרים מובנים הוא הגמישות והיכולת שלהם לעמוד ביעדי השקעה ספציפיים. ניתן לעצב אותם כך שיתאימו למגוון רחב של פרופילי סיכון, משמרניים ועד אגרסיביים. 

איזה סוגי מוצרים מובנים יש?

ישנם סוגים שונים ורבים למוצרים מובנים, הסוגים הפופולריים הינם:

מי יכול להשקיע במוצרים מובנים:

מוצרים מובנים מתאימים למשקיעים המעוניינים לגוון את תיק ההשקעות או ליצור ודאות בהשקעותיהם. במוצרים מובנים יכולים להשקיע משקיעים כשירים כהגדרתם בחוק, וכן ישנה מגבלת ניצעים עבור משקיעים שאינם כשירים, ובלבד שהינם מתאימים לסוג המוצר ומאפייניו ומבינים אותו היטב. 

מה היתרונות המרכזיים של המוצרים המובנים?

  1. ודאות - המשקיע יודע מה הוא מקבל, יודע את פרטי ותנאי המוצר המובנה בשלב רכישתו, מה משך ההשקעה, מהם פרטי הקופון ותנאיו, מהם ההגנות שמקבל במקרה של ירידות בשווקים, את פרטי הבנק המנפיק ועוד, מהם נכסי הבסיס ומהם התרחישים למוצר, מהי הריבית שיקבל וכו'. 
  2. זרם הכנסה - המוצר המובנה מספק זרם הכנסה יציב וצפוי למשקיעים, וזאת בזכות חלוקת הקופונים השוטפים למשקיעים במוצרים עם ריביות קבועות מראש.
  3. נזילות - המוצר המובנה הוא מוצר סחיר בעל ISIN, וניתן לממש אותו במידת הצורך בכל עת תלוי ציטוט.
  4. שקיפות - מוצר מובנה נרכש בתוך חשבון הלקוח, בעל שקיפות מלאה ומחירו משוערך בכל יום.
  5. IRA - ישנם מוצרים מובנים המונפקים ע"י תאגידים בנקאיים זרים, ולהם מספר נייר סחיר (ISIN) אשר מקנה להם את האפשרות להירכש גם דרך קופת גמל בניהול אישי (IRA), בין אם קופת גמל לתגמולים, קרן השתלמות או תיקון 190.
  6. אלטרנטיבת השקעה - להבדיל מנכסי השקעה מסוימים אשר נפגעים מעולם ריביות גבוהות, המוצר המובנה דווקא נהנה מכך ויכול להעניק תנאים אטרקטיביים יותר מאשר בעת ריבית נמוכה בשווקים.
  7. גיוון - מוצר מובנה מאפשר לגוון את השקעותינו ולשלב מוצרים בעלי חשיפה מסוימת לשווקי ההון אך ליצור הגנות להשקעה במקביל לכך.
  8. גידור מפני ירידות בשווקים - סוגים מסוימים של מוצרים מובנים מייצרים הגנה מפני ירידות בנכסי הבסיס של המוצר, וניתן להמנע בירידות בשווקים באמצעות הבטחה על הקרן במקרים מסוימים, או הגנה לקרן מפני ירידות באחוז קבוע וידוע מראש.

בחירת מוצר מובנה ספציפי לתמהיל ההשקעות דורשת בירור צרכים ע"י בעל רישיון השקעות אשר מכיר לעומק את העולם המגוון הזה. דווקא כיום כאשר התנודתיות גבוהה יחסית והריבית ברמות גבוהות, מוצרים מובנים עשויים להוות אלטרנטיבה ראויה להשקעה.

למידע נוסף על מוצרים מובנים:  https://www.inter-fin.co.il/structures

מאמרים נוספים

קרן פנסיה מול ביטוח מנהלים

קרא עוד

קופות הגמל והפנסיה בישראל

קרא עוד

עולם ההשקעות האלטרנטיביות

קרא עוד

מוזמנים ליצור איתנו קשר לכל שאלה!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.