חזרה לעמוד מאמרים >

סופן של האג"ח המיועדות ומה יבוא במקומן

מאת: עידן סימן טוב, אינטראקטיב ישראל

באוקטובר 2022 נכנסה לתוקף רפורמה בענף ה"מיועדות". במסגרת הרפורמה, בוטל מנגנון אג"ח מיועדות שבמסגרתו המדינה הבטיחה תשואה שנתית של 4.86% על חשבון תקציב המדינה. מנגנון זה הבטיח תשואה בקרנות פנסיה בשיעור של 30% מהקרן עבור החוסכים הפנסיוניים. במקום זה, ובכך הקנה יציבות וביטחון לחוסכים למקבלי הקצבאות בקרנות הפנסיה. לפני הרפורמה, יצאו בשנים האחרונות ביקורות רבות עקב עלות הסבסוד הגבוהה של המדינה באג"ח מיועדות, ואם לא נכון למעשה לבצע רפורמה שתבטיח תשואה יציבה לחוסכים, ובמקביל לצמצם את עלות המדינה בכך.

אחרי מחקר ארוך והתייעצויות במשרד האוצר, המדינה הסיקה שלאורך זמן שוקי ההון מניבים תשואה גבוהה בהרבה, כאשר שוק המניות המקומי מניב בממוצע תשואה שנתית של 10%. לכן, הוחלט על הקמת "קרן מיועדות" אשר מבטיחה תשואה שנתית של 5.15% לחוסכים הפנסיוניים ב-30% מקרן הפנסיה, אך גם המדינה עלולה להרוויח מכך. במסגרת הרפורמה, הכספים ינותבו לחשבון מיוחד, ויושקעו בשוק ההון. רווחים מעבר ל-5.15% יועברו לקרן של המדינה.

לפי המתווה, במידה והתשואה של קרן הפנסיה בחשבון המיוחד עבור אותם 30% תהיה גבוהה מ-5.15%, קרנות הפנסיה יעבירו את ההפרש לקרן ייעודית שתוקם ע"י המדינה. אם התשואה שתושג תהיה נמוכה מ-5.15%, המדינה תשלים לקרנות הפנסיה את ההפרש מהעודפים שהצטברו באותה קרן, כאשר גם המדינה תעביר כספים לאותה קרן מיוחדת. בסופו של דבר, עודף של קרן אחת תסבסד את החוסר בקרן האחרת כאשר צפוי שלאורך הזמן למעשה קרן המיועדות של החוסכים למעשה תסבסד את הקרן של המדינה. העברת העודפים והחוסרים מתבצעת אחת לחמש שנים על-מנת להקטין תנודתיות בקרנות.

מאמרים נוספים

קרן פנסיה מול ביטוח מנהלים

קרא עוד

קופות הגמל והפנסיה בישראל

קרא עוד

עולם ההשקעות האלטרנטיביות

קרא עוד

מוזמנים ליצור איתנו קשר לכל שאלה!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.