חזרה לעמוד מאמרים >

המתחים בים האדום אשר יצרו אתגרים לסחר הימי

מאת: אסף קופפר, אינטראקטיב ישראל

אנו חווים כיום תקופה של אי וודאות ומתחים גוברים, מכיוון שמיליציות פרו-איראניות מסוימות מאמצות גישה הנוגעת למטרתן לפגוע בכלכלה הישראלית. השיטות שלהם כוללות איומים והטלת מצור על הנמלים הישראלים. אם מצב זה יימשך, הוא עלול להסלים לסכסוך גדול יותר, עם השלכות משמעותיות לא רק עבור ישראל אלא גם עבור האזור כולו.

ביום האחרון שלו, הוא קיבל הודעה ממזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, המשמש להמחשה בולטת לגישה זו. נסראללה הביע את דאגתו בהזהרה מפני שביתות פוטנציאליות בנמל אשדוד, וממוקד למקומות ספציפיים עם טילים מדויקים, אם ישראל תימשך בהתקפותיה על פעולות לבנון ומצור. כתוצאה מכך, סביר להניח שזה יכול לעורר תגובה מישראל.

החות'ים בתימן, שידוע כי הם משתפים פעולה עם איראן, מנסים כעת להטיל מצור על הגישה של ישראל לים האדום ולהגביל את זרימת התנועה בנמל אילת. מתוך הכרה בכך שישראל מסתמכת מאוד על סחר ימי על יציבותה הכלכלית, חיזבאללה מעסיקה טקטיקות כמו פירות ים וטילי שיוט לטווח הארוך כדי להוות איום פוטנציאלי על נמלים ישראלים ותשתיות חיוניות אחרות.

בינתיים נראה כי החות'ים בתימן עושים מאמצים להפעיל השפעה על תנועת ספנות באזור. מוחמד עלי אל-חיהי, חבר המועצה הפוליטית העליונה, הציע כי ספינות שיט העוברות בים האדום והים הערבי צריכים להודיע ​​בחביבות כי אין להם שום שיוך לישראל עם כניסתו לבב אל-מנדב. הצעה זו נועדה למנוע כל עלייה בעלויות ביטוח המים ולחץ אפשרי מצד הרשויות האמריקאיות והבריטיות. נראה כי פעולות אלה מסמנות ניסיון לשנות את המצב הימי באזור ולהשפיע על היחסים המסחריים עם ישראל.

במהלך מלחמת חות'ים איראנית בתימן, היו דיווחים על התקפות על כלי שיט בים האדום, שנחשבו כקשורים לישראל. כתוצאה מכך, חברות הספנות העולמיות הגדולות, כולל Maersk-B, עצרו באופן זמני את פעילותן בים סוף בגלל הסכנה הרווחת. בתגובה לאיומים אלה, צבא ארה"ב נקט בפעולה לזיהוי סירות החות'יות האחראיות למיקוד ספינות מסחריות.

מעבר באב אל-מנדב - שם תוקפים המורדים החות'ים ספינות. בירוק - השטח בתימן בשליטת החות'ים.

לאור האיומים והמתחים האחרונים בים האדום, חברות הספנות עומדות בפני מערכת של אתגרים חדשים. כתוצאה מכך, המנהיג הימי הסיני, קוסקו (Ticker: 1919 בהונג קונג), החליט להשעות את פעילותו באופן זמני בישראל. פיתוח זה, יחד עם חששות בענף הספנות לגבי אפקט דומינו פוטנציאלי, מעלה את הסבירות שחברות אחרות ישקלו דרך פעולה דומה. כתגובה לנסיבות אלה, בחינת נמלים אלטרנטיביים כמו פיראוסוניצול ספינות תחליפי נתפסת כמציאות הכרחית ומורכבת הדורשת מציאת פתרונות חלופיים.

בהתחשב במצב הנוכחי, חברת הספנות MSC הודיעה לאחרונה על עלייה ראויה לציון במחירי המכולות ממזרח לישראל. התאמה זו תביא למחיר של 7,000 $ לכל מכולה, פי 3.5 מהעלות הקודמת. כתוצאה מכך, צפוי כי עלייה זו תשפיע על מחירי היבוא ותוביל לעליית מחירים בתוך ישראל. בתגובה לאתגרים אלה, ספינות הדגל מסינגפור החלו לשדר את ההודעה "אין קישור ישראל" על מנת להבטיח מעבר מאובטח דרך הים האדום. פעולה זו מדגישה את המכשולים הביטחוניים והלוגיסטיים המשמעותיים העומדים בפני הסחר העולמי.

יש את ישראל והקהילה הבינלאומית לשתף פעולה ולמצוא גישות חדשניות ויעילות כדי להתמודד עם האיומים הימיים המתמשכים, וכל זאת תוך הבטחת יציבות הסחר העולמי ושמירה על האינטרסים הכלכליים המכריעים. במקרה של תקיפה או התקפה כלשהי על תשתית אזרחית ישראלית, ישראל בעלת אסטרטגיות הגנה שמטרתן לנטרל את יכולותיהם של חיזבאללה וארגונים אחרים הקשורים לאיומים אלה.

ההשלכות הפוטנציאליות של משחק מסוכן זה עשויות להשפיע לרעה משמעותית על הכלכלה הישראלית, התנועה הימית הבינלאומית והיציבות האזורית. על מנת לשמור על ביטחונו ולשמור על ערוצי הסחר החיוניים שלה, ישראל נוקטת צעדים כדי לשפר את יכולות ההגנה והתקיפה שלה, תוך הכרה בקיומם של סיכונים אלה.

בהתחשב בהתפתחויות אלה, ישראל מתמודדת כיום עם האתגר של תגובה ושמירה ברציפות של רמות ערנות מוגברות. המדינה מנווטת מציאות רב -גונית בה גורמים רבים משחקים בחזיתות שונות. האיומים שמציבה חיזבאללה והייש בתימן מעידים על גישתה המורכבת של איראן ליישם לחץ על ישראל מזוויות מגוונות, תוך שימוש באלמנטים אזוריים כאמצעים להשגת יעדיהם.

על מנת לשמור על אבטחת ספינות מסחריות העוברות בים סוף, הים הערבי והמעבר האסטרטגי באב אל-מנדב, הוקמה קואליציה בינלאומית מקיפה. קואליציה זו, בהובלת ארצות הברית ובריטניה, כוללת כוחות ממדינות שונות שפרסו ספינות מלחמה כדי להבטיח הגנה על משלוח חופשי ובטוח. נוכחותה המוגברת של הקואליציה נועדה להרתיע מעשי טרור ימי, למנוע חטיפות או פיגועים של ספינות, ולקיים את זרימת הסחורות והאנרגיה ללא הפרעה באמצעות אחד ממסלולי הספנות הבינלאומיים העמוסים בעולם. כל פעילויות הקואליציה מתבצעות בתיאום מקרוב עם מדינות אזוריות ובהתאם לחוקים הבינלאומיים, ומכבדים במלואם את ריבונותן והקפדה על תקנות ימיות.

הקואליציה הבינלאומית ששומרת על המעבר בים האדום ובמעבר האסטרטגי באב אל-מנדב

איומים אלה לא רק מהווים סיכון לממשק הימי של ישראל, אלא גם מסכנים את יציבות האזור כולו. נמלי אשדוד וחיפה הם לא רק נקודות כניסה מכריעות לסחורות ותעשייה בישראל, אלא גם ממלאים תפקיד חיוני במערכות הכלכליות והלוגיסטיות של המזרח התיכון והעולם. כל נזק לתשתיות אלה עלול לעורר סדרה של השלכות שישפיעו על מחירי הסחר והאנרגיה העולמיים.

חיל הים הישראלי, בתיאום עם כוחות ההגנה האחרים, מעסיק טכנולוגיות מתוחכמות וגישות מגוונות כדי להגן על תושביה ותשתיותיו. לדוגמה, אירוע שנערך לאחרונה בו התרחש פגיעה ברשת אסדות הגז של ישראל התרחש בגלל המל"טים של חיזבאללה, שיכולים להשפיע על האנרגיה והכלכלה של המדינה. בתגובה, ישראל מנצלת למעשה את יכולות הלחימה הנוכחיות שלה כדי להתמודד עם האסטרטגיות של חיזבאללה, תוך הסתמכות על אינטליגנציה מדויקת ועל כוחות צה"ל.

בזירה הבינלאומית המצב גורם לדאגות לא רק בישראל אלא גם במדינות אחרות המודאגות מההשפעות הפוטנציאליות של סכסוך משמעותי באזור. חשוב לתעדף דיאלוג דיפלומטי ומאמצים בינלאומיים על מנת להקל על המתחים ולמנוע הסלמה נוספת. הנסיבות הנוכחיות מדגישות את ההכרח בגישה מקיפה המשלבת כוח צבאי, מודיעין, דיפלומטיה ויוזמות כלכליות לטיפול ביעילות באיומים ולקיים את יציבות המזרח התיכון.

הפעילות הצבאית המוגברת והאיומים עשויים לגרום לעלויות ביטוח מוגברות עבור חברות המשלוח. ההכרח להפנות מחדש ספינות סביב אפריקה בגלל איומים אלה יאריך במידה ניכרת ויוסיף להוצאות המשלוחים, ובכך ישפיע על עלויות היבוא והייצוא לישראל. כתוצאה מכך, יש לכך פוטנציאל להעלות משמעותית את המחירים בתוך ישראל.

המצב יכול להשפיע על שוק המניות בדרכים שונות. חברות משלוח עשויות לחזות בעלייה בהכנסות עם עליית שיעורי המסירה, מה שמוביל לגובה במחירי המניות שלהן. לעומת זאת, חברות עם אוניות פגומות או עומדות בפני עלויות תפעול גבוהות יותר כתוצאה מניתוב עשויות לראות השפעה שלילית על מניותיהן. יתר על כן, חברות ביטוח המספקות כיסוי לספינות כאלה עשויות לחוות שיעורי תביעות גבוהים יותר, ולהשפיע על ביצועיהם הכספיים.

מכלית נפט שמלווה ע"י כוח צבאי ששומר עליה

הכלכלה הישראלית עשויה לחוות השפעות רחבות יותר כתוצאה מהעלויות מוגברות והסיכונים הכרוכים באיומים אלה בסחר ימי. פעילות יבוא ויצוא עלולה להאט, מה שמוביל להפרעות בשרשרת האספקה ​​ולמחירים גבוהים יותר לסחורות. בנוסף, הכלכלה העולמית יכולה להיות מושפעת גם בהתחשב במשמעות האסטרטגית של הים האדום והים התיכון בסחר בינלאומי.

אם חיזבאללה היה עשוי לעסוק בהתקפות על נמלים ישראליות, יש סבירות שזה יכול להתחמק מהמצב במידה משמעותית. להתקפות אלה יש פוטנציאל לא רק לשבש את הסחר הימי, אלא יש גם את היכולת להסלים לסכסוכים צבאיים רחבים יותר, לשחוק עוד יותר את היציבות באזור ולהשפיע על הכלכלה העולמית.

יתכן כי נאט"ו ומדינות אחרות, כולל ארצות הברית, עשויים לשקול להתערב במקרה של סכסוך מורחב. התערבות כזו עלולה לגרום להסלמה רחבה יותר באזור, מה שיש להן השלכות על המצב הבינלאומי ועל האזור המושפע בכללותו. זה יכול לכלול גם נקיטת אמצעים צבאיים נגד חיזבאללה ומטרותיה של איראן בלבנון ובאזורים אחרים, תוך התמקדות בשמירה על האינטרסים הימיים.

עליית הלחץ באזור עשויה להוביל לשינויים במחירי הנפט ולהשפיע על השוק העולמי. השלכות אלה יכולות להיות מרחיקות לכת ויש להן השלכות כלכליות על מדינות רבות העוסקות בסחר דרך הים התיכון והים האדום. הסכסוך עלול לגרום לשינויים בציוד ימי ולהשפיע על הרווחיות של חברות הספנות. יתר על כן, חברות הנדרשות לשנות את נתיבי השייט שלהן עשויות לחוות הוצאות מוגברות ועיכובים במתן סחורות. בנוסף, לסכסוך יש פוטנציאל להשפיע על התנודתיות של המניות בבורסות גלובליות, מה שמניע את המשקיעים לחפש מקלט בנכסים בטוחים יותר כמו אגרות חוב זהב או ממשלתי.

בשבוע שעבר, חברות הספנות הגדולות השפיעו משמעותית על מניותיהן כתוצאה מהמתח בים סוף ובמזרח התיכון. מעקב אחר המצב הבינלאומי והשפעתו על שוק ההון מעלה כמה דוגמאות מצטיינות:

  1. מארסק (Maersk-B): חברת ספנות גלובלית ידועה, החליטה להשעות את פעילותה באופן זמני בים האדום עד להודעה חדשה. מדד זה הביא לעלייה במחירי הספנות והשפיע על מניות החברה. הסיבה שמאחורי השעיה זו היא התקפה שנערכה לאחרונה על אחת מספינותיה, שהעלה חששות ביטחוניים רציניים באזור. כתוצאה מכך, מלאי החברה היה עד לעלייה משמעותית של 26% מאז תחילת דצמבר.

  1. הפג לוייד (HLAG.DE): חברת הפג לוייד, חברת ספנות נוספת בתחום הספנות, הודיעה לאחרונה גם על השעיית פעילותה בתעלת סואץ ובים האדום. ראוי לציין כי מניית החברה הייתה עדה לגידול משמעותי של 65% מאז אמצע דצמבר.

  1. צים (ZIM): חברת הספנות הישראלית צים, המפעילה קווים לנמלים במזרח התיכון ובישראל, חוותה עלייה ראויה לציון של מעל 79% במניותיה מאז דצמבר.

  1. סטאר באלק קריירז (SBLK): חברת הספנות היוונית סטאר באלק קריירז, המתמחה בהובלה נרחבת של סחורות, הייתה העונג לחזות בגידול משמעותי של 10% במחיר המניה שלה במהלך חודש דצמבר.

  1. נאביוס מריטיים פרטנרס (NMM) וגלובל שיפ ליס (GSL): חברות משלוח קטנות יותר, כולל Navios Merritt Partners ו- Global Bezele, חוו גם הן עליות במניותיהן, עם רווחים של כ- 16% ו -14% בהתאמה.
ספניה של חברת מארסק מלווה ע"י ספינות קרב ששומרות עליהן

למצב בים סוף השפעה משמעותית על חברות הספנות ועל שוק ההון, הן מבחינת האבטחה והן מבחינת השפעות לוגיסטיות. כתוצאה מכך, קיימת עלייה בעלויות המשלוח והשינויים בנתיבי משלוח, המשפיעים לאחר מכן על מחירי המניות של חברות אלה. בהתחשב בנסיבות אלה, חשוב לחברות וגם למשקיעים להסתגל ולהתכונן למצב המתפתח.

פתרונות ואסטרטגיות להתמודדות

דיאלוג דיפלומטי: ישראל ומדינות בינלאומיות יכלו לשקול לנהל דיאלוג דיפלומטי ולשימוש במגעים בינלאומיים כאמצעי לטיפול במצב, במטרה להפחית את המתחים ולמנוע כל הסלמה אפשרית.

יתכן שיהיה מועיל לשקול לשפר את הנוכחות הצבאית והביטחונית בים התיכון ובים האדום על מנת לשמור על האינטרסים של מדינות האזור ולהגן על ספינות אזרחיות מפני פיגועים פוטנציאליים.

פיתוח הגנה ותגובה מהירה: שיפור מערכות ההגנה הימית ותגובה מייד לאיומים יכול לשמש כמרכיב חשוב באסטרטגיית ההתמודדות שלנו בכל הקשור לאיומים ימיים.

שיתופי פעולה בינלאומיים: חיזוק שיתוף הפעולה הבינלאומי בתחום הביטחון הימי יכול לתרום מאוד לביטול האיומים ולהבטיח את יציבות האזור.

בעידן של אי וודאות הולכת וגוברת, המצב המורכב במזרח התיכון מציג אתגרים רבים עבור ישראל והעולם המערבי. האיומים המתמשכים מצד חיזבאללה, המגובה על ידי איראן, לקראת תשתיות ימיות חיוניות וסחר עולמי מגבירים את האפשרות לסכסוך רחב יותר שיכול להשפיע על יציבות האזור והכלכלה העולמית. ישראל חיוני לשפר את יכולות ההגנה וההתקפה שלה תוך סדר עדיפויות של דיאלוג בינלאומי ואמצעים דיפלומטיים על מנת לשמור על יציבות וביטחון במזרח התיכון.

ההשפעות של מתח ואיומים על שוק ההון ותעשיית הספנות מדגישות את ההכרח בגישה מקיפה המקיפה כוח צבאי, מודיעין, דיפלומטיה ותוכניות כלכליות. התייחסות למצב זה קוראת למאמצים מסונכרנים ומאוחדים לנהל ביעילות את האיומים ולשמור על יציבות וביטחון באזור ובעולם.

מקורות:

פייננשל טיימס

יאהו פייננס

או.אי.סי.די

פוקס ביזנס

סי אן אן

רויטרס

ניו יורק טיימס

מאמרים נוספים

קרן פנסיה מול ביטוח מנהלים

קרא עוד

קופות הגמל והפנסיה בישראל

קרא עוד

עולם ההשקעות האלטרנטיביות

קרא עוד

מוזמנים ליצור איתנו קשר לכל שאלה!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.