חזרה לעמוד מאמרים >

איך לנצל את הטבות המס בקופות הגמל והפנסיה לפני שהשנה נגמרת

מאת: עידן סימן טוב, אינטראקטיב ישראל

השנה החדשה 2024 מעבר לפתח, שנה קלנדרית חדשה אשר טומנת בתוכה תקווה לעתיד טוב ושגשוג כלכלי. עם זאת, זהו גם ההזדמנות האחרונה לנצל את הטבות המס לפני שהשנה נגמרת אשר יכולות להיות שוות אלפי שקלים ויותר. הטבות המס הינן באמצעות קופות גמל ופנסיה. קופות הגמל בישראל הינן מוצרים פיננסיים חשובים שיכולים להניב לנו רווח של מאות אלפי שקלים ויותר, להעניק לנו יציבות כלכלית ואף הבטחת הכנסה בגיל פנסיה, אך רבים לא מכירים אותן.

קופת גמל היא שם כולל לקבוצת מכשירי חיסכון לטווח בינוני או ארוך. עם המכשירים ניתן למנות קרן השתלמות, קופת גמל להשקעה, קופת גמל 190, קופת גמל לתגמולים, פוליסת חיסכון וחיסכון לכל ילד. בנוסף להן, ניתן להחשיב בצורה עקיפה גם קרן פנסיה וביטוח מנהלים בזכות מרכיב החיסכון שלהן והטבות המס הרבות שהן מציעות.

קרן השתלמות הינה סוג של קופת גמל שנועדה במקור לשמש את העובדים למימון השתלמויות כגון כנסים מקצועיים ולימודים אקדמאיים, אולם כיום משמשת בעיקר כאפיק חיסכון כללי לטווח בינוני – האפיק היחיד שלא לטווח ארוך, שנותר פטור ממס לאחר הרפורמות במיסוי שוק ההון בישראל. המפרישים לקרן ההשתלמות בהתאם לתנאים נהנים מפטור מס רווחי הון מלא.

בניגוד לקרן פנסיה, הפרשת המעסיק לקרן השתלמות אינה מחוייבת על פי חוק אלא לפי החלטת המעסיק, אולם קיימים הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה במגזרים שונים (כמו מורים) המחייבים מעסיקים להפריש לקרן השתלמות. עובד שכיר שמעסיקו אינו מחויב לבצע הפרשות לקרן השתלמות, אינו יכול לפתוח בעצמו קרן השתלמות, ואינו יכול להפקיד בעצמו כספים לקרן השתלמות קיימת כשכיר אם המעסיק אינו מפריש במקביל את חלקו.

שכיר יכול להפקיד עד 2.5% מההכנסה ומעסיק עד 7.5% (עד פי 3 מהפקדות עובד) כאשר תקרת שכר חודשית היא 15,712₪, לפי 2023. במילים אחרות, העובד יכול להפריש עד 392.8₪ בחודש, ובהתאם המעסיק יכול להפריש עד 1,178.4₪ בחודש (ביחד 1,571.2₪ בחודש). 

עצמאי יכול להפקיד עד 7% מההכנסה החייבת ועד תקרה של 283,905 ש"ח בשנה (סכום הפקדה שנתי מקסימלי של 19,920₪). הסכום המוכר כהוצאה לצרכי מס יהיה עד 4.5% מההכנסה החייבת (עד 12,776₪). 

תקרת הפקדות והטבות המס שמציעה קרן ההשתלמות. מקור לנתונים: רשות המיסים ואדם כהן.

הקופה החשובה והגדולה ביותר הינה קרן פנסיה. קרן פנסיה היא תוכנית לביטוח פנסיוני המבטיחה תשלום חודשי לכל ימי חיי המבוטח עם פרישתו מעבודה בהגיעו לגיל פרישה, וכן במקרה של נכות, ופנסיה לשאירים במקרה של מות העובד. קרן הפנסיה נועדה להעניק ביטחון כלכלי לאדם המתפרנס מעבודתו, באמצעות הבטחת הכנסה שוטפת גם במצבים שבהם אינו מסוגל לעבוד. כל מעסיק מחוייב להפריש דמי פנסיה לעובד ברגע שצבר וותק של חצי שנה, אלא אם הייתה לו קרן פנסיה פעילה, ואז ההפרשה בעת קבלתו לעבודה. 

החוק בישראל מחייב כל מעסיק להפריש לכל עובד מעל גיל 21 לגברים ומעל גיל 20 לנשים כספים, לרוב אחוז מסוים מתוך המשכורת המשולמת, לביטוח פנסיוני. המחזיקים בקופת חיסכון פנסיונית נקראים עמיתים. שיעור ההפרשה הינו 18.5% כאשר 6% מהעובד ו-12.5% מהמעסיק (6.5% תגמולים ו-6% פיצויים), אך עובדים יכולים להפריש עד 7% אם הם מעוניינים. תקרת ההפקדה לקרן פנסיה עומדת על 41% מהשכר הממוצע במשק (11,870₪ לפי מדד 2023), כלומר 4,866₪ בחודש.

עבור שכיר לא רק העובד מפקיד כספים לפנסיה, אלא גם המעסיק עצמו בשיעור של 12.5% מהשכר. במילים אחרות, על כל 6,000 שקלים שהעובד מפקיד לפנסיה בשנה קלנדרית, המעסיק מפקיד 12,500 שקלים לפנסיית העובד בשנה קלנדרית. 

עבור עצמאי זה מתחלק ל-2 מדרגות. עצמאי שמכניס בחודש מתחת למחצית מהשכר הממוצע במשק, מחוייב להפקיד 4.45% מההכנסה לקרן הפנסיה. מעל להכנסה זאת, מחוייב להפקיד 12.55% על היתרה. לדוגמא, מי שמשתכר בדיוק בשכר הממוצע במשק למעשה מפקיד 4.45% ממחצית השכר ו-12.55% מהמחצית השנייה, סה"כ 1,009₪ או 12,108₪ בשנה. ההפקדה נחשבת הוצאה מוכרת לצרכי מס.

תשואות קרנות הפנסיה בשנים האחרונות, בתקופה של 3 שנים והלאה מתחילה להיראות חשיבות התשואה בהשקעה ובחיסכון ארוך טווח. מקור: מייגמל ינואר 2023

קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון פנסיוני ישראלי אשר פתוחה לכל מי שרוצה. זהו סוג של קופת גמל אשר הכספים המופקדים בה נזילים וניתנים למשיכה בכל עת כאשר ניתן להפקיד עד 76,449₪ בשנה קלנדרית (לפי מדד 2023). לאחר גיל 60 ניתן להשתמש בחיסכון שנצבר כקצבה ולא לשלם מס רווחי הון. בשל תכונות אלו, קופת הגמל נחשבת למכשיר השקעה פופולרי, ולא רק למוצר פנסיוני. קופת הגמל להשקעה נחשבת פעמים רבות למוצר משלים לקרן הפנסיה עבור אלה שמתכננים לחיות את הגיל השלישי ברמת חיים מסויימת.

בניגוד לקרנות פנסיה, בקופת הגמל להשקעה אין התחייבות של הקופה להשקיע לפחות 30% ב"רצפת מיועדות" (המבטיחות תשואה שנתית של 5.15%), וכל הכספים יושקעו בשוק ההון. כמו כן, ניתן לקבל הלוואה בסכום של עד 80% מהכספים שנחסכו בריבית נמוכה.

מדינת ישראל מעודדת את אזרחיה לחסוך לכל מטרה, בין אם לעת זקנה, מימון לימודים או לכל מטרה, כאשר היא מציעה שלל קופות גמל לשם כך. קופות הגמל העיקריות הינן קרנות פנסיה, קרנות השתלמות וקופות גמל להשקעה, אך עולם קופות הגמל מציעה עוד מגוון רחב של מכשירים פיננסיים אשר מציעים יתרונות רבים לאנשים שמשתמשים בהם לחיסכון.

כעת, לפני שהשנה מסתיימת בעוד מספר שבועות, כדאי גם לשכירים וגם לעצמאים לשקול את הטבת המס הרבות אשר מציעות קופות הגמל והפנסיה בישראל. ניתן להתייעץ עם הרו"ח אם אתם עצמאים או עם יועץ פיננסי אם אתה שכירים או עצמאים. הטבות המס המקסימליות התיאורטיות אשר מציעות הקופות לחודש הנוכחי יכולות להגיע לאלפי שקלים ויותר.

מקורות:

1. כל-זכות

2. משרד האוצר

3. ביטוח לאומי

4. רשות המיסים

מאמרים נוספים

קרן פנסיה מול ביטוח מנהלים

קרא עוד

קופות הגמל והפנסיה בישראל

קרא עוד

עולם ההשקעות האלטרנטיביות

קרא עוד

מוזמנים ליצור איתנו קשר לכל שאלה!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.