חזרה לעמוד מאמרים >

מה זה מאזן אקטוארי?

מאת: דור אסף, אינטראקטיב ישראל פמילי אופיס

חיסכון לפנסיה הינו הדבר החשוב ביותר בתכנון פיננסי. זהו תהליך של הפרשת חלק מההכנסה, בין אם שכיר או עצמאי, על-מנת לקבל קצבה בגיל זקנה כאשר כבר לא ניתן לעבוד וליהנות משנות הזהב. להגדלת החלגופים מבטחים של קרנות פנסיה יש דבר שנקרא מאזן אקטוארי שהוא בעצם מציג את המאזן של כלל הנכסים שבידי הגוף המבטח את קרן הפנסיה שלכם.
כאשר ההפרש בין הנכסים להתחייבויות חיובי זה  נקרא עודף אקטוארי, וכאשר ההפרש בין הנכסים להתחייבויות שלילי זה נקרא גירעון אקטוארי.

כל זה בא לידי ביטוי בנוסחה הבאה :

כל התשלומים שנגבו ברבעון מסוים - כל התשלומים הצפוים בגין מקרי נכות ושאירים ויציאה לפרישה באותו רבעון = עודף/גירעון אקטוארי.

ממה מושפע המאזן האקטוארי :

קרן פנסיה מקיפה כוללת בתוכה גם כיסוי ביטוחי לנכות ושאירים, כאשר מידי חודש בחודשו גובה קרן הפנסיה מתוך ההפקדה החודשית שלנו פרמיית ביטוח המכונה "ריסק" והוא בנוי מכמה פרמטרים וביניהם מסלול הביטוח ושיעור הכיסוי, גובה השכר המבוטח, מגדר וגיל החוסך, שכאשר ריסקים הללו משמשים לתשלומי קצבאות הנכות והשאירים.

נמחיש זאת במאזן אקטוארי של קרן פנסיה אשר מקבלת מדי חודש דמי גמולים מעמיתיה, ובתמורה היא מבטיחה למבוטחיה ברגע שיצאו לפרישה, קצבה חודשית לכל ימי חייהם, אך יחד עם זאת במקרה של נכות או מקרה פטירה לפני ההגעה לגיל פרישה, הגוף המבטח מבטיח פנסיה לשאירים של העמית.
ובנוסף המאזן האקטוארי מושפע מגידול או קיטון במספר העמיתים המבוטחים כמו כן גם בשינוי שכר המבוטח.

איך קרנות הפנסיה מנסות לשמור עליהם מפני גרעון אקטוארי ?

קרנות הפנסיה נוקטות בכמה פעולות על מנת לשמור על העמיתים המבוטחים אצלהם מפני שחיקת החיסכון הנצבר שלהם כתוצאה מתשלום מופרז לקצבאות שונות, להלן מספר דוגמאות :

1) בעת הצטרפות או חידוש  - כאשר מצרפים לקרן פנסיה או מחדשים הצטרפות עשויים להידרש למלא הצהרת בריאות ועל בסיס הצהרת הבריאות רשאית החברה לקבל או לדחות את העמית.

2) תקופת אכשרה - תקנון קרנות הפנסיה אחיד לכל החברות והוא קובע שמי שהצטרף לקרן פנסיה וטרם חלפו חמש שנות רציפות של הפקדות או גבייה של ריסק, הוא לא יוכל להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות או שארים, עבור אירוע שנגרם לפני שהצטרף לקרן הפנסיה.

מאמרים נוספים

קרן פנסיה מול ביטוח מנהלים

קרא עוד

קופות הגמל והפנסיה בישראל

קרא עוד

עולם ההשקעות האלטרנטיביות

קרא עוד

מוזמנים ליצור איתנו קשר לכל שאלה!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.