חזרה לעמוד מאמרים >

10 טעויות נפוצות שמשקיעים עושים

מאת: עידן סימן טוב | אינטראקטיב ישראל

אנשים רבים תמיד חיפשו להרוויח כסף קל - ומהר. הרצון להרוויח כסף רב השפיע על משקיעים שנכנסו לשוק ההון לפני זמן לא רב, עולם פיננסי אשר מכיל מניות, קרנות סל, אופציות, אג"חים ונכסים פיננסיים אחרים. עם זאת, להרוויח כסף בשוק ההון זה לא קל. לא רק שזה דורש זמן וידע, זה דורש גם הבנה של מה זה שוק ההון.

10 טעויות נפוצים שמשקיעים בשוק ההון עושים:

1. מצפים לתשואה גבוהה מדי - משקיעים בשוק ההון מצפים לתשואת עתק בגין השקעתם בשווקים. יש כאלה שמצפים להרוויח 30% בשנה, 50% בשנה ויש כאלה יותר. התשואה השנתית ההיסטורית בגין השקעה במדד השוק הינה 10%, וזוהי התשואה השנתית שאליה צריך לשאוף.

2. שמים את כל הביצים בסל אחד - משקיעים רבים נוטים להשקיע את כספם במניה אחת בודדת או בכמות מצומצמת של מניות. לא רק שזה מגדיל את הסיכון בלהפסיד את ההשקעה, זה גם פוגע עקב חשיפה מרבית לסקטור אחד או שניים. מנגד, השקעה במדד השוק מבטיחה חשיפה לשוק כולו, מה שמוביל לגיוון ולפיזור הכספים המושקעים.

3. פעולות מסחר רבות - רבים מהמשקיעים הינם למעשה סוחרים אשר קונים ומוכרים ני"ע רבים כל הזמן. הפעולות הרבות הללו עולות כסף רב בעמלות, מה שפוגע בתשואה. חמור שבעתיים המשקיעים בבנקים אשר משלמים עמלות מסחר שיכולות להיות פי 10 ויותר (!) מעמלות ק/מ בברוקרים.

4. משלמים יותר מדי על עמלות - משקיעים רבים משקיעים במקומות אשר גובים עמלות מסחר גבוהות במיוחד, והם יוכלו לחסוך דרסטית אם יבצעו מחקר שוק קצר לפני כן בקשר לעמלות. כמו כן, משקיעים רבים משקיעים בקרנות מחקות מדד אשר גובות דמי ניהול גבוהים (קבועים+משתנים+דמי נאמן כמו שיש בביצה המקומית הקסומה). דמי ניהול ממוצעים של קרן מחקה עומדים על פחות מ-0.1% ועל קרן סל פחות מ-0.2%.

5. לא מבינים את הסיכון - משקיעים רבים משקיעים בשוק ההון מבלי לדעת את הסיכונים הכרוכים בהשקעה הונית. משקיעים מצפים לסיכון מינימלי בהשקעה במניות, ומנגד יש משקיעים שמשקיעים באחזקות סולידיות אך הצרכים והיכולות שלהם מתאימות להשקעות בעלי סיכון רב עם תשואה פוטנציאלית גבוהה יותר.

6. משקיעים לפי מה שדווח בכלי התקשורת - משקיעים רבים מוכרים או קונים ני"ע לפי דיווחים שיצאו בכלי התקשורת, בין אם בחדשות, באתרים או בפורומים כלכליים אחרים. יש לזכור שאומנם לטווח קצר זה יכול להשפיע, השקעה הינה על בסיס ראיית ארוכת טווח.

7. שוכחים מאינפלציה - משקיעים צעירים (מתחת לגיל 50) רבים מחפשים להשים את הכסף כדי "שיצבור ריבית", לרוב בפיקדון או במכשיר חיסכון פיננסי אחר. יש לזכור שהיסטורית האינפלציה הממוצעת עומדת על 4%. לדוגמא, אחרי שנה 100 ש"ח יהיו שווים אחרי 96 ש"ח. עם זאת, אחרי 20 שנים 100 ש"ח יהיו שווים 44 ש"ח בלבד.

8. מערבים רגשות בהשקעות - אומנם זה מאתגר מאוד, עירוב רגשות בהשקעות לרוב פוגע רבות בתיק ההשקעות. לפי מחקרים שבוצע ע"י ארגון CFA, משקיעים בעולם מפסידים בממוצע 3% בשנה בגין עירוב רגשות בהשקעות.

9. שוכחים להתחיל להשקיע בגיל צעיר - משקיעים רבים לא מכירים את העולם הפיננסי ואת "הפלא השמיני בתבל" בשם ריבית דריבית. לדוגמא, משקיע א' התחיל להשקיע בגיל 25 לטובת פרישה בגיל 65. בגין הפרשה של 200 ש"ח בחודש, ובהנחה לפי תשואה שנתית של 7%, משקיע א' יצבור 520 אש"ח בגיל 65. בניגוד אליו, משקיע ב' התחיל להשקיע בגיל 35 לטובת פרישה בגיל 65. בגין אותה הפרשה ובאותה תשואה, הוא יצבור רק 245 אש"ח בגיל 65, פחות מחצי ממשקיע א' רק בגלל איחור להשקיע בעשור.

10. לא שולטים במה שיכולים - יש דברים רבים שבני אדם בכלל ומשקיעים בפרט לא יכולים לשלוט. אך מה שמשקיעים כן יכולים לשלוט זה מתי, כמה ואיפה להשקיע. לשם הדוגמא, הפרשה של 15 שקלים ביום לתיק השקעות אשר צפוי להניב תשואה שנתית ממוצעת של 7% יהיה שווה בעוד 50 שנים 1.2 מיליון שקלים.

מאמרים נוספים

קרן פנסיה מול ביטוח מנהלים

קרא עוד

קופות הגמל והפנסיה בישראל

קרא עוד

עולם ההשקעות האלטרנטיביות

קרא עוד

מוזמנים ליצור איתנו קשר לכל שאלה!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.