חזרה לעמוד מאמרים >

היתרונות של קרן כספית

מאת: עידן סימן טוב, אינטראקטיב ישראל

קרן כספית שקלית היא קרן נאמנות אשר מהווה תחרות לפקדונות של הבנקים. היא מנוהלת על ידי גוף מוסדי כמו מיטב או הראל, והגוף מחוייב להשקיע את כספי הקרן הכספית באפיקי השקעה סולידיים לטווח קצר של עד 90 ימים.

בזכות תהליך העלאות הריבית שהתחיל בשנת 2022, קרנות כספיות שקליות נהנו מיצירות של מעל 30 מיליארד ש"ח, והפכו לרלוונטיות עבור חלק גדול מהאוכלוסייה.

חלופה מוכרת לקרנות כספיות היא השקעה בפיקדונות של הבנקים. עם זאת, הבעיה שלעיתים הבנקים לא מעלים ישר את הריבית על הפיקדונות, כאשר נגיד בנק ישראל אף ביקר זאת לפני מס' חודשים.

היתרונות של קרן כספית שקלית:

1. נזילות: קרן כספית שקלית היא נזילה וניתן למכור ולקנות אותה בכל יום מסחר. בניגוד לפיקדונות, הכסף לא נעול לפרק זמן מוגדר מראש.

2. יכולת מיקוח: למנהל קרן כספית שקלית יש יכולת מיקוח גבוהה יותר בשל הכסף הרב שמנוהל על ידיו, ובהתאם הוא יכול להתמקח עם חברי בורסה להנחה בעמלות ובהטבות ריבית על פיקדונות, מה שמעניק תשואה גבוהה יותר לעומת התשואה של לקוח בודד.

3. הטבת מיסוי: המס בקרן כספית הוא על הרווח הריאלי (בניכוי האינפלציה), לכן לא נדרש לשלם מס כלשהו אם התשואה בקרן כספית תהיה 4% והאינפלציה תעמוד על 4% ויותר. במידה והאינפלציה תהיה מתחת לתשואה המתקבלת, נדרש לשלם 25% מס על ההפרש בלבד.

4. קרנות כספיות מרוויחות מהעלאות ריבית: קרנות כספיות שקליות נהנות מהעלאת הריבית כי מנהלי הקרן מחוייבים להשקיע את כספי הקרן לעד 90 ימים. לכן אם הריבית עולה, המשקיעים צפויים ליהנות מעליית הריבית, בדיוק כמו שקרה לכל אורך 2022. מנגד, אחזקה באג"חים ארוכים הובילה להפסד של כ-10% (!) מהכסף במהלך השנה החולפת כתוצאה מאותן העלאות הריבית.

5. אין עמלת דמי ניהול מצד הבנק/ברוקר: אין בקרנות כספיות שקליות עמלת דמי ניהול מצד הבנק/הברוקר. כן יש דמי ניהול שגובה מנהל הקרן מהקרן עצמה, ובמקרים חריגים גם עמלת שיעור הוספה אשר מחושבים מהקרן עצמה.

6. אין מינימום השקעה ברוב הקרנות הכספיות:

בחלק מהקרנות ניתן להשקיע סכומים סמליים, אפילו מאות שקלים בודדים אם רוצים.

מאמרים נוספים

קרן פנסיה מול ביטוח מנהלים

קרא עוד

קופות הגמל והפנסיה בישראל

קרא עוד

עולם ההשקעות האלטרנטיביות

קרא עוד

מוזמנים ליצור איתנו קשר לכל שאלה!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.